söndag 30 november 2008

Washington DC - Oradell, New Jersey - Boston

Ehkä on taas aika vähän harjoitella suomenkielen taidot. Jyri päätti aloittaa kirjoitella englanniski, ja ehkä minäkin rupean kirjoittamaan tulessani takaisin, niin kämppikset voivat seurata jos haluavat. Tuntuu ehkä että jopa englannin kirjoittaminen sujuisi paremmin, niin pelottavalta kun se kuulostaakin. En voi uskoa että huomenna on jo joulukuu. kolme ja puoli kuukautta on jo mennyt ja nejlä kun näin ihana poikaystäväni viimeksi. Alkaa olla aika kova ikävä, onneksi Jyri tulee kahden ja puolen viikon päästä tänne, tai LA:iin. Muistakin Suomesta rupea olemaan ikävä!

Tämä viikko on ollut erittäin mielenkiintoinen. Viime sunnuntaina lähtimme yksi Hollantilais pojan kanssa alas Washington DCiin. Reissu oli pitänyt kestää kahdeksan tuntia, mutta vähän New Yorkin ulkopuolella meillä oli ongelma renkaitten kanssa, ja pidimme puolen tunnin tauko. Kuljettaja ilmoitti että "toivottavasti bussi kestää DCn asti"... 15 min päästä pystädymme taas. Kuljettaja teki jotain ja jatkasimme matkaa. Läheisessä pikkukaupungissa saimme ohjeet vaihtaa bussi. Okej. Mutta se ei loppui siinä. Naiskuljettaja ilmoitti että tätä bussi ottaa meidät Baltimorin asti, josta miellä on pakko ottaa vaihto-linja DC:iin, mutta HÄN ei tiedä aikataulu. Hmm. Nå, Baltimoren asemalla odotettiin puoli tunti ennen oikea, ja viimenen vaihto tuli. Olimme 2½ tunti myöhässä Washintonissa. Onneksi ei ollut sen kummempia suunnitelmia iltaa varten.

Maanatai oli hieno päivä. Kävelimme ympäri ja näimme tärkeimmät paikat. Valkoinen talo, Kansallinen pankki, Watergate, Lincoln memorial, Kennedy memorial, Roosevelt memorial, Jefferson memorial, Washinton monument, kaikki hienot museo rakennukset, Valtiotalo, Yhdysvaltiojen Supreme Court, ym. Ilta päivällä otimme metro Pentagoniin ja todella iso hautausmaa, missä kaikki armejasta ja muita tärkeitä haudataan. Heti kun tultiin Pentagonin lähellä oli paljon vartiomiehiä, ja sekä minä ja Arend otti kuva jostain muusta, ja heti vartija tuli ja sanoi että oli pakko deletoida kuvat josta oli tosta paikasta otettu... Oli vain ja ainoastaan mahdollista ottaa kuvia Pentagon memorialista, joka on Pentagonin toisella puolella ja 9/11 uhria varten.

Tiistaina Arend lähti Long Islandille, ja minä jäin vielä päivän. Otin turisti bussi menemmän uptowniin. Sain nähdä Washingtonin Zoo, hieno National Church ja suolinen erittäin kaunis Georgetown. Alue näytti olevan oma pikku kaupunki, ihan erilainen, kuin siisti business oloinen keskusta. Kävin katsomassa Valkoinen Talon Visitor Center, oli aikamoinen pettymys, ei mitään, vähän historiaa välillä ympäri. Koska suurin osa ravintoloista suljettiin seiskalta, niin menin syömään ennen sitä ja sitten takaisin hostelliin. Minulla oli kuitenkin aikaisin bussi keskiviikkona New Jerseyyn.

Lähdin 5.30 kävelemään asemalle. Oli helppo huomata että Thanksgiving oli tulossa. Tosi paljon ihmisiä liikkeellä. Neljän tunnin päästä olin NYCssä ja sieltä oli tunnin matka Oradelliin. Koko pyä otettiin rauhassa, ja se tunti olevan tarve siihen. Tein Thanksgivingiä varten isoäidin perunalaatikkoa, se oli kyllä menestys. Muutenkin illallinen oli tosi herkullinen. Emme tehneet paljon muuta kuin tapasimme Emilyn kaverit ja ei tehnyt mitään. Mahtavaa!

Perjantai päivällä otin bussi Bostoniin. Lauantaina oli mahtavat ilmat, sininen taivas ja paljon lämpimämpi kuin olisin uskonut. Kävelin aamupäivä ympäri yksin, ja sitten klo 12 pojatkin olivat heränneet ja kävelimme turistille tehty rekti "Freedom Trail". Retken lopussa oli iso torni tai muistiomerkki sodasta Iso Britainniasta vastaan. Päätimme mennä ylös koska näkymä olivat vissin hienot ja se oli ilmainen. Syy siihen että oli ilmainen selitettiin nopeasti =). Ylös oli 295portaita ja rappuset olivat jyrkät ja menivät ympäri. Oli ylivoimaisesti viikon treeni, vaikka me olemme juossut paljon portaita täällä Albanyssa, ja olen muuten ihan hyvässä kunnossa!

Iltapäivällä otimme metro Harvard Universityyn. Oli kiva kokemus, olen aina halunut nähdä sen. Toisaalta en löytänyt lakikoulun rakennus, mikä oli vähän harmillinen. Koko päivän kävelyn jälkeen, ainakin minä olin väsynyt, ja lähdin takasin hostelliin ennen illallinen.

Boston kaupunkina oli hieno. Iso kaupunki joka ei tuntunut hirveän isolta. Kaupunki oli jotenkin lämmin oloinen ja sain tervetullut olo. Ei ollut hektinen, vaikka paljon ihmisiä liikkeessä. Jonkin verran korkeita rakennuksia, mutta ei silti pelkästään. Sain myös semmonen olo että Bostonissa pystyy myös elää vaikka ei ole maaliman paras työ tai palkka.

Matka kotiin ruvennut tuntumaan pitkäski. Olen iloinen että ei vähäksi aikaa tarvii istua linja-autossa. Kuin saapuin Albanyyn olin istunut 23 tunti linja-autossa viikon aikana, ja tuntui että se riitti... Mutta olen erittäin tyytyväinen että lähdin. Nyt nekin paikat ovat nähty ja ei tarvi olla sellainen olo että miksi en lähtenyt kun oli aikaa ja niin helppo ja niin lähellä!

Kuvat tulevat kun minulla on aikaa käydä ne vähän läpi. Tuli napsattu yli 500 kuvia viikon aikana... =)